Pregrevanje motora tokom letnjih vrućina nije redak problem, a može dovesti do ozbiljnih kvarova i velikih troškova ako se ne reaguje na vreme.
Ako vam auto stane zbog pregrevanja, prva i najvažnija stvar koju morate uraditi je da odmah zaustavite vozilo na bezbednom mestu, isključite motor i nikako ne pokušavate da nastavite vožnju dok se motor potpuno ne ohladi.
Zašto dolazi do pregrevanja automobila?
Pregrevanje se dešava kada rashladni sistem vozila ne može da održava optimalnu temperaturu motora. Tokom letnjih vrućina, kada spoljne temperature prelaze 30°C ili više, rashladni sistem je pod znatno većim pritiskom.
Najčešći uzroci pregrevanja uključuju:
Uzrok | Opis |
Nedostatak rashladne tečnosti | Niska količina antifriza onemogućava pravilno hlađenje motora. |
Kvar na termostatu | Termostat se zaglavi u zatvorenom položaju, sprečavajući protok tečnosti. |
Problemi sa hladnjakom | Oštećen, začepljen ili zaprljan hladnjak smanjuje efikasnost hlađenja. |
Neispravan ventilator | Ventilator ne pomaže pri hlađenju motora kada auto stoji u mestu. |
Curenje rashladnog sistema | Gubitak tečnosti kroz creva, pumpe, hladnjak ili spojeve. |
Kako prepoznati da se auto pregreva?

Simptomi pregrevanja vozila su jasni i ne smeju se ignorisati. Ako primetite bilo koji od sledećih znakova, odmah preduzmite mere:
- Brzo povećanje pokazivača temperature motora prema crvenom polju.
- Upozoravajuća lampica u obliku termometra ili hladnjaka na instrument tabli.
- Para koja izlazi ispod haube.
- Specifičan miris zagorelog antifriza ili plastike.
- Promene u radu motora: pad snage, čudni zvuci, trzaji.
Veoma je važno da nikada ne ignorišete ove znake, jer nastavak vožnje sa pregrejanim motorom može izazvati ozbiljna i skupa oštećenja, kao što su:
- Pucanje glave motora,
- Oštećenje brtvila,
- Savijanje klipova i ventila,
- Kompleksan kvar rashladnog sistema.
Šta da radite ako primetite da se motor pregreva?

Ako uočite da temperatura raste ili vidite paru, postupite ovako:
1. Bezbedno zaustavite vozilo
Odmah skrenite sa puta ili stane uz ivicu kolovoza, na što bezbednije mesto.
Uključite sve četiri migavce da biste upozorili ostale vozače.
2. Isključite motor
Isključivanjem motora prekidate proizvodnju toplote i sprečavate dodatnu štetu.
3. Ne otvarajte haubu odmah!
Hauba i rashladni sistem su izuzetno vreli. Ako odmah otvorite haubu, postoji rizik od ozbiljnih opekotina zbog vrele pare ili prskanja tečnosti.
Sačekajte najmanje 10 do 20 minuta da temperatura počne da pada, pa tek onda polako otvorite haubu.
4. Proverite rashladnu tečnost
Ako ste sigurni da je motor dovoljno ohlađen, proverite nivo rashladne tečnosti u ekspanzionom rezervoaru.
Ukoliko nedostaje tečnost, dopunite običnom vodom ili, idealno, antifrizom, ali nikako dok je motor vruć.
Napomena: Nikada ne odvrćite čep hladnjaka dok je motor vreo – može doći do izbacivanja vrele tečnosti pod pritiskom!
5. Pozovite pomoć ako je potrebno
Ako ne možete sami rešiti problem, pozovite šlep službu ili mehaničara. Nastavak vožnje sa oštećenim rashladnim sistemom može izazvati totalni kvar motora.
Ukoliko vam je potrebna brza i sigurna asistencija na putu, preporučuje se da kontaktirate šlep službu Petner, koja pruža pouzdanu pomoć u hitnim slučajevima pregrevanja i ostalih kvarova na vozilu.
Šta NIKAKO ne treba raditi?

Veoma je važno da znate i šta ne smete raditi ako dođe do pregrevanja:
- Ne pokušavajte da nastavite vožnju dok se motor potpuno ne ohladi.
- Ne polivajte motor hladnom vodom direktno – može doći do pucanja metalnih delova usled nagle promene temperature.
- Ne zanemarujte problem čak i ako se čini da se motor privremeno ohladio – kvar se može brzo pogoršati.
Najčešći razlozi zbog kojih vozila staju leti
Pored problema sa rashladnim sistemom, tokom leta su česti i sledeći kvarovi:
Problem | Opis |
Pregrijavanje menjača | Kod automatskih menjača ako je rashladni sistem oslabljen. |
Preterano zagrevanje akumulatora | Slabi akumulatori brže „umiru“ na visokim temperaturama a altenatori se češće kvare |
Probleme sa gumama | Usled visokih temperatura i pritiska u gumama. |
Prekidi u radu klima uređaja | Preopterećenje sistema hlađenja kabine. |
Zato je važno i preventivno kontrolisati sve sisteme, ne samo rashladni.
Kako sprečiti pregrevanje automobila tokom leta?
View this post on Instagram
Pravilna preventiva može gotovo potpuno eliminisati rizik od pregrevanja motora. Umesto opštih saveta, važno je znati tačno šta i kada treba proveravati i raditi.
1. Redovna kontrola rashladne tečnosti
Antifriz nije samo potreban zimi, već i leti, jer sprečava ključanje rashladne tečnosti na visokim temperaturama.
Konkretno: Proveravajte nivo rashladne tečnosti barem jednom mesečno, a idealno je pred sezonu vrućina potpuno zameniti stari antifriz novim.
Ako ne znate kada je poslednji put zamenjen, preporučuje se zamena – već posle 2 godine antifriz gubi svojstva.
Primer: Koristite rashladne tečnosti koje izdržavaju temperature do -35°C / +125°C, kao što su G12 ili G13 standardi za savremene automobile.
2. Provera hladnjaka i ventilatora
Hladnjak može biti začepljen spolja (prašinom, bubama) ili iznutra (korozijom).
Konkretno:
- Svake godine pred leto operite hladnjak mlazom vode, ali ne pod prevelikim pritiskom da ne oštetite rebra.
- Vizuelno proverite da li ventilator normalno radi kada motor dostigne radnu temperaturu. Ako se ventilator ne uključuje ili „zvoni“ pri radu, odnesite auto električaru.
Primer: Ventilator treba da se aktivira čim temperatura motora pređe 90–95°C.
3. Zamena termostata i creva po potrebi
Stari termostat može ostati zatvoren i izazvati katastrofalno pregrevanje motora.
Konkretno: Ako prilikom vožnje primetite da temperatura motora brzo raste i zatim naglo pada, to je znak da termostat ne radi pravilno.
- Ako su creva hladna, a motor vreo – termostat je verovatno blokiran.
- Creva koja su mekana, napukla ili imaju „mehuriće“ treba odmah zameniti.
Primer: Termostat i sva gumena creva najbolje je preventivno zameniti na svakih 100.000 km ili svakih 5 godina.
4. Izbegavanje vožnje u najvećim vrućinama

Ako vremenski uslovi dozvoljavaju, izbegavajte duga putovanja između 12 i 17 časova, kada je asfalt najtopliji i rashladni sistem najopterećeniji.
Primer: Ako putujete na more, planirajte polazak ujutru oko 6–7 sati ili kasno popodne posle 17 časova.
5. Korišćenje odgovarajućeg antifriza
Ne koristite običnu vodu kao trajno rešenje, jer ona ubrzava koroziju i podiže tačku ključanja motora.
Konkretno: Sipajte antifriz koji je namenjen vašem motoru:
- Za većinu evropskih vozila (VW, Audi, Škoda, Seat): G12++ ili G13
- Za starije modele (do 2000-ih): G11 može biti dovoljan.
- Japanska vozila često zahtevaju specijalne plave antifrize sa dužim vekom trajanja.
Primer: Ne mešajte različite tipove antifriza (npr. G11 i G13) bez prethodnog ispiranja sistema, jer može doći do stvaranja taloga.
Kada obavezno ići kod mehaničara?
Ako primetite:
- Da se motor zagreva i kad nije vruće,
- Da često morate da dopunjujete rashladnu tečnost,
- Da ventilator ne radi,
- Da iz motora curi tečnost,
odmah zakažite kontrolu kod mehaničara.
Ignorisanje početnih simptoma gotovo uvek vodi do skupljih i komplikovanijih kvarova.